Ytterdøra er på plass!

Jeg ligger litt etter med innleggene på bloggen. Disse bildene er fra forrige helg. Da ble vi ferdig med stubbgulvet og startet med isolering av hytta, og ytterdøra ble satt inn. Pappa startet med å grave og ordne drenering og sette opp nedløp fra takrenna (eller hva det nå heter...)


Været var veldig skiftende, så det var best å være inne mesteparten av tiden, men en liten tur ble det da sola tittet frem. Fikk med oss litt mose og kongler hjem.


Hyttemannen jobber på spreng med å få bordkledd hytta, og jeg hadde oppgaven med å smøre jernvitrol på bordene før vi fikk de på veggen. Dette for å hindre søl på terrassen, for jernvitrol setter flekker som ikke går bort. Bildet nedenfor viser hytteveggen som vi kledde med malmfuru og smurte med jernvitrol i fjor høst. 


Det har vært mye frem og tilbake med valg av hyttedør,- både når det gjelder type dør og farge på døra. Vi endte til slutt på en tradisjonell hyttedør fra Swedoor. Vi kjøpte den umalt slik at vi kunne velge farge selv. Ønske var en blå dør, men det er jo hundrevis av blåfarger... 

Hyttedøra på tur opp til hytta
Snart på plass!
Valget ble tilslutt fargen havbris, en blågrønn farge. Mest blå vil jeg si, og den minner meg litt om lys deminblå, en farge jeg har lyst til å bruke litt på interiør inne i hytta. Fargenavnet passer vel ikke spesielt godt på en hytte på fjellet, men fargen likte vi kjempegodt! :) Det blir et bredt trappetrinn foran døra, og vi forlenger det langs veggen slik at jeg kan pynte opp med litt lykter :) Må jo stæsje litt!

Døra er på plass.

Min snille pappa stiller opp og hjelper til veldig ofte, og denne gangen ble han satt til å grave drenering og gjøre ferdig nedløp fra takerenna. Grøfter ble gravd og rør lagt ned. Det er forferdelig grisete og bløtt rundt hytta, så dette er en viktig jobb.






 Kaisa ved det nyoppsatte nedløpet fra takrenna på fremsiden av hytta.

Å legge stubbgulv før isolering er en stor jobb, og hyttemannen var heldig å få hjelp av pappa også med dette prosjektet.



Benkplata med vask ligger klar til å monteres på kjøkkenet! 





Jeg begynte å isolere gulvet etter hvert som stubbegulvet ble ferdig. Det jeg selvfølgelig klarte var å miste balansen, og falle slik at det ble hull i gulvet på to steder. Karene ble stille, og telte nok til 10 noen ganger, men ingen sa noe... Slo meg skikkelig i fallet, så de fant vel ut at det var best å ikke komme med noen kommentarer :) Nå er hullene reparert, og alle ler av hendelsen.



Mamma, pappa og Lotte var på hytta denne helga, så Lotte var på besøk og prøvde ut fargeleggingsblokka mi. Godt å sitte litt inne når været ikke er så bra.









Søndagen bød på nydelig høstvær!



I helga har Elin og Even vært med på hytta, og hva vi gjorde da kan du se i neste innlegg som kommer ganske snart :)



Nytt innlegg kommer snart!

-Cathrine-


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fargevalg – det er vanskelig det!

Valget falt på malmfuru!

Godt fornøyd med hyttegulvet