Lyskrona er på plass!


Etter mange dager på hytta i det siste begynner ting å ta form. I mai var vi på hytta 23 dager! Noen av dagene var selvsagt bare kveldsturer, for vi jobber vi også :)

Benken på stua er på plass. Den har stått hjemme i stua i mange år, men vi fant ut at den passer best på hytta. Hyttemannen har laget den av gulvet som var i den gamle laftadelen vi har satt opp, så den tilhører jo egentlig hytta. Det var beste å holde munn da tre karer skulle ha benken inn i hytta... Det var så vidt de fikk den inn, og det var ikke akkurat hyggelig stemning mens arbeidet pågikk :) Tung er den også. Har ingen bilder fra denne seremonien... Jeg har beiset benken i samme farge som bordet (Grå patina). Den fikk en helt annen farge pga treverket, men det ble helt ok.

Benken før beising
Startet beising på en side
Even har arbeidet med kjøkkenet, og nå mangler bare skuffrekka. Vi må kjøpe skinner før han kan fikse skuffene. Kjøkkeninnredningen har han laget av samme, gamle treverk som vi har på den ene veggen på stua. Det ble røft og stilig synes vi! Dårlig kvalitet på bildene, men jeg skal ta flere bilder når kjøkkenet er helt ferdig.  I helga hengte vi opp et gammel overskap som jeg har malt i samme farge som vinduskarmene (Bomull). Litt usikker på om det ble for lyst i forhold til resten, men det ble nå slik! Bilder kommer i et senere innlegg.

Kjøkkeninnredning laget av gammel fjøsvegg og designet og laget av Even.
Skapene mangler knotter, men det skal jeg lage av sort skinn.

Dette skapet ble mot stua, for i og med at kjøkkenet er så smalt fikk vi ikke utnyttet hjørneskapet på den ene siden. Døra til hjørneskaper er derfor på stua, og her skal jeg ha middagstallerkener o.l. fordi døra er like ved spisebordet.


Ellers går dagene med til listing, beising, lakking, utforinger, panel, rydding, vasking, støvsuging, sparkling, pussing, saging, matlaging..... Dvs. at vi sitter sjelden, faktisk bare når vi spiser - og så sover vi om natta :)

Mamma beiser hyller og innvendig i kjøkkeninnredningen
med Tyrilin interiørbeis, farge Værbitt
Her har jeg satt mamma i gang bed maling av deler til den innvendige
 vindusomramminga som hyttemannen har laget.
Såkalt drittjobb, men jeg tok strøk 1 og 3 :)

Grillmester pappa!

Ferdig malt - 3 strøk. 
I gangen har vi gamle gulvbord som panel.
 Her er noen av plankene før de kom på veggen.
Mamma maler skapet som nå henger over kjøkkenbenken! 
Pappa legger panel på badet.
Jeg er heldig som har så hjelpsomme foreldre!! De stiller alltid opp uten at vi trenger å spørre de!!! Takk - takk - takk!!

Lotte på besøk - har danseoppvisning :)
Kosekroken på hytta!
Kjøpt på Bohus. Skal brukes til ved eller puter/pledd.
Har ikke bestemt meg enda :)
Jeg sa til hyttemannen i dag at jeg gleder meg til den dagen jeg kan sette meg ned uten å få dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør noe. Det skal bli deilig, og det skal feires med champis!! Men lillebror i huset stilte oss et spørsmål for noen dager siden: "Hva skal vi gjøre når hytta er ferdig da??" Årets spørsmål :) Jo da skal vi kose oss og dra på fjellturer og gjøre noe sammen!!

Mamma har tovet pute til Kongestolen vår!
Vi håper på fint være i hele sommer, for målet er å komme veldig langt i løpet av sommeren. Vi har fortsatt ikke do, og det er masse rot og skrot over alt. Ikke den triveligste hyttetomta på jord akkurat :)

Pappa har laget benk og spisebord til hytta. Det måtte monteres på hytta i og med at det er 250cm x 100cm. Bord og benk er beiset med Tyrilin interiørbeis i fargen Grå patina. Jeg har lakket det med mattlakk,- tre strøk.
Benken på tur inn i hytta.
Bordplata i flere deler.
Montering av spisebord
Jeg beiser og pappa monterer. 
Beising pågår!
Bilder fra min Instagramkonto
Lyskrona som hyttemannen har laget av elggevir kom også før vi dro hjem i kveld. Den kom til sin rett over spisebordet.




Fortsettelse følger!

-Cathrine-

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Fargevalg – det er vanskelig det!

Valget falt på malmfuru!

Godt fornøyd med hyttegulvet